Ako sme minuli na marketing 1 milión eur a prežili to, alebo ako ustrážiť náklady na reklamu

Pozri storky na Instagrame. Je tam zachytený celý tento super pracovný rok. Nájdete ich vo Výbere :-)

INSPIO je slovenský výrobca dekorácií. Rok 2021 sme ukončili s 13 e-shopmi a predajom v 26 krajinách Európy. Bol to pre nás exportný rok plný nastavovania, brzdenia, pravidiel, investícií a otvárania nových trhov.

Ako sme zvládli expanziu finančne?

Najprv som si myslela, že to dáme štandardne, ako každá menšia firma s nejakým PNO. Opak bol ale pravdou. Už v 1/2021 sa ukázalo, že nedokážeme strážiť náklady na marketing, že prichádzame o peniaze pri toľkých krajinách a že takto bez nejakých pravidiel to môže dopadnúť katastrofálne. Takže sme začali robiť na dokumente, ktorý by nám povedal, koľko maximálne nás môže stáť cena za reklamu na jeden predaný kus tovaru. V nových krajinách niečo ako brand, alebo organická návštevnosť neexistuje, takže natvrdo. Aká môže byť max. cena za konverziu v každej krajine za jeden predaný kus tovaru?


Čo vďaka tomu vieme?

V INSPIO vďaka tomuto dokumentu vieme, že pri priemernej cene objednávky 35€ s jedným produktom môžeme minúť do reklamy na Slovensku 13€, v Česku 10,29€, v Maďarsku 8,51€, v Nemecku 9,49€ a tak ďalej… (čísla sú ilustračné) Suma je v každom štáte iná, lebo je tam rôzna DPH, cena prepravy, poplatky za spôsob platby… Ale tiež máme zaplatené všetky náklady na výrobu, úvery, materiál, ľudí, všetky paušálne náklady.


Prečo to zdieľame?

  • Lebo nabudúce niečo vyzdieľate vy.
  • Lebo agentúry bez týchto dát berú klientov a potom na nich klienti nadávajú.
  • Lebo každý musí vedieť, kde má hranicu, aby neskrachoval.
  • Lebo bez marketingu to už proste nejde a keď neviete, koľko môžete minúť, nebude vedieť ani to, koľko môžete investovať.

Kde si ho stiahnete a čo tam je?

  • Obyčajný natabuľkovaný EXCEL so vzorcami, ktorý si viete doplniť a upraviť, ako budete potrebovať
  • Stiahnuť EXCEL pre výpočet maximálnych nákladov na reklamu
  • Prosím berte na vedomie, že je to šablóna, ktorú si musíte upraviť podľa vás. Je 50 ďalších spôsobov, ako sa dá táto tabuľka rozpracovať. Nemusíte sa držať našej logiky, alebo pravidiel, lebo tie boli naše. Vy si ňou pomôžte a pozerajte sa na svoje dáta. Nájdite spôsob ako ju ohnúť a použiť pre seba. Pretože sa to dá. A myslite na to, že je lepšie pozerať sa aspoň na nejaké čísla, ako na žiadne. Držíme prsty.

Takto vyzerá hotová, ale predtým musíš rozklikať krížiky na boku a hore:-) (Upozornenie: od riadku 2 po riadok 41 si ,,TRUE a FALSE,, zmeňte na začiarkavacie políčko)


POĎAKOVANIE
Poďakovanie patrí CFO – M. Klimekovi (LinkedIn), ktorý mi pomohol tento dokument navzorcovať. Pretože je to vo výsledku presný výsledok ,,dosť,, nepresných čísel a to žiadny ekonóm nemá rád.


Článok pre vás napísala Slávka Kollárová (LinkedIn)


Zdieľajte tento článok svojim priateľom