SEPTEMBER: Ďakujeme, že u nás nakupujete. Vytvorte nový domov s INSPIO.

Valentína Figeľová: V jednoduchosti sú ukryté krásne detaily, ktoré vytvárajú dokonalý celok

Kto je Valentína Figeľová?

Valentína Figeľová je slovenská grafička, ilustrátorka a autorka detskej knihy. Miluje kávu a mesto, v ktorom žije. Rada si užíva život s priateľmi, spoznáva nových ľudí, vymýšľa, čo robiť a hlavne vidí umenie aj tam, kde nie je. Všetko si rada odfotí a nachádza zmysel vo veciach, kde ho iní nehľadajú. V INSPIO má na starosti tvorbu marketingových vizuálov a súčasne tvorí nové produkty – Hracie podložky pre deti a nálepky na stenu či moderné obrazy pre dospelých.

Poďte sa s nami pozrieť na to, ako vznikali nové autorské INSPIO hracie podložky pre deti a tiež sa dozviete, aký je rozdiel medzi tvorbou detskej ilustrácie a marektingových grafík.

Čo Ťa priviedlo k tvorbe? Študovala si výtvarnú?

Od detstva som bola kreatívny tvor, ktorý vkuse kreslil, maľoval, všetko strihal, lepil a zošíval. Už od škôlky som chodievala na základnú umeleckú školu. Neskôr som sa rozhodla pre štúdium na Škole úžitkového výtvarníctva v Košiciach odbor propagačné výtvarníctvo. Tento odbor som si vybrala preto, pretože sa zameriava na široké spektrum výtvarného umenia a jeho cieľom je naučiť riešiť úlohy v odbore nielen grafického, ale aj úžitkového a priestorového dizajnu. Mohla som tak skúsiť rôzne oblasti z výtvarného umenia a zistiť, čo je môjmu srdcu najbližšie.


Najnáročnejšie je tvoriť v jednoduchosti, bez zbytočných prvkov, tvarov či detailov. Pri tvorbe produktov pre najmenších je to však nevyhnutné a tak som sa celý proces tvorby snažila poňať čo najjednoduchšie a detičkám čo najbližšie.


Prezraď, aký rozdiel vnímaš medzi ilustráciou kreslenou rukou a digitálnou ilustráciou?

Jediný a základný rozdiel je ten, že v digitálnej ilustrácii môžem urobiť krok späť :). Niekedy maľujem ilustrácie aj ručne, no určite to považujem za náročnejšie, pretože pri takejto tvorbe je potrebné vedieť, ako pracovať s farbou, štetcom, ovládať techniku… A zmieriť sa s tým, že sa to nedá “opraviť” stlačením jedného tlačítka.

Čo je pre tvoju tvorbu typické?

Najkľúčovejšia vec tvorby je vybudovať si vlastný “rukopis”, aby si ľudia jednoducho vedeli spojiť tvorbu s umelcom. Popravde, neviem, ako sa to buduje, zrejme iba rokmi praxe, skúšania a hľadania vlastného štýlu. Určite mám svoj štýl a prevedenie, ale sama sa na svoje diela nepozerám s takým nadhľadom, aby som vedela jednoznačne špecifikovať to “svoje”. Ale ľudia to vraj vidia :).

V práci sa venuješ tvorbe reklamných grafík, ale aj ilustruješ. Vnímaš v tom nejaký rozdiel?

V práci sa venujem viac reklamnej grafike, mimo práce viac ilustrácii. Mám rada obe, ale záleží na tom, čo konkrétne robím. V niečom mi je bližšia ilustrácia, pretože sa pri nej môžem viac vyhrať a je pre mňa spôsobom sebavyjadrenia – toho, ako veci vidím a vnímam práve ja sama. Samozrejme, aj grafikou, aj ilustráciou je potrebné niečo odkomunikovať, odovzdať druhým.

Čo je pre teba pri tvorbe náročné?

Pri tvorbe marketingových grafík pre INSPIO je pre mňa náročnejšie pozerať sa na tvorbu z komerčného uhla pohľadu. Pri tomto type práce je dôležité tvoriť to, čo sa ľuďom páči a čo bude predávať. Nie je až tak dôležité, čo sa páči mne. A nehovorte nikomu, ale vždy sa snažím do svojej práce vniesť “to” svoje :).

Venuješ sa ilustrácii aj mimo práce?

Z času na čas tvorím pre externých klientov, občas robím ilustrácie a printy len tak pre seba či kamarátov. A niekedy si vymyslím menší projekt. Ale, popravde, momentálne je väčšina mojich vecí rozpracovaných v počítači a čakajú, kým uzrú svetlo sveta. Som perfekcionista a mám radšej, keď sú veci dokonalé a dokončené – až do posledného detailu. Takže na niektoré veci si svet musí počkať.

Prezradíme na teba ešte, že si vydala knižku pre deti. Priblížiš nám ju?

Na praktickej maturite som dostala ako zadanie ilustrovať (a teda aj napísať) detskú knihu o ľudových remeslách. K ilustrácii som mala počas školy najbližšie, takže to pre mňa bola radosť. Mala som si vybrať 5 remesiel a tie následne spracovať do ilustrovanej podoby pre malých čitateľov. Vybrala som si remeslá, ku ktorým som mala najbližšie a ktoré som poznala najlepšie, či dokonca som ich niekedy v živote aj vyskúšala.

Ako sa ilustruje detská kniha?

Samotný proces ilustrovania nebol až tak náročný, dôležité bolo si vybrať čo a ako nakresliť, aby to vyjadrilo konkrétne remeslo a postup čo najlepšie. Vedela som, ako vyzerajú jednotlivé nástroje a aký je približný postup výroby. Avšak niektoré informácie som si musela doštudovať. Hoci celá táto maturitná práca s pôvodným názvom “Spoznaj naše remeslá” zožala veľký úspech, stále to nebola publikovaná kniha, bola to len maturitná práca s piatimi remeslami a iba v jednom výtlačku.

Samozrejme, plánovala som, že túto publikáciu posuniem niekam ďalej, ale hneď po škole som odišla do zahraničia a už sa tomu nevenovala. Po návrate na Slovensko sa to potom stalo takou vtipnou náhodou.

Také náhody sú predsa najlepšie…

Áno, najmä, keď to vôbec neplánuješ. Celý proces vydania knihy vydavateľstvom začal vďaka tomu, že som si zabudla notebook u kamaráta v aute. Cestou na západ ma viezol na Sliač, kde som v tom čase bývala. A keďže som notebook potrebovala k práci, nasledujúce dni som si musela urobiť výlet do Bratislavy.

V ten deň som sa stretla v ateliéri aj s kamarátmi fotografmi, ktorým som ukazovala svoju maturitnú prácu. Boli nadšení a chceli, aby sa to dostalo do vydavateľstva. O pár dní na to mi už iba prišla sms, ktorá znela nejako takto: „Dnes som spoznal človeka z vydavateľstva, poslal som im rovno tvoju knihu. Dobrú noc.”. O pár dní sa mi ozvali z vydavateľstva, že ich zaujala moja maturitná práca a že by sa so mnou chceli stretnúť. A už to šlo.


Aj keď som tomu sama nedokázala uveriť, po vyše roku som vďaka vydavateľstvu Slovart už držala v rukách svoju knihu s názvom: Džbány, košíky, medovníky – Spoznaj naše remeslá. :)


Pre INSPIO si vytvorila kolekciu detských hracích podložiek. Aké to bolo?

Občas veci rada komplikujem a tak pre mňa bolo najnáročnejšie tvoriť v jednoduchosti, bez zbytočných prvkov, tvarov či detailov. Pri tvorbe produktov a hracích podložiek pre najmenších je to však nevyhnutné a tak som sa celý proces tvorby snažila poňať čo najjednoduchšie a im najbližšie. Hrala som sa najmä s farbami, keďže tie sú pre deti jedným z kľúčových komunikačných prostriedkov na vyjadrenie emócií :)

Aký je tvoj odkaz pre Tvoju autorskú kolekciu?

Jednoduchosť je to, čo robí náš život ľahším. Naučme sa to. V jednoduchosti sú ukryté krásne detaily, ktoré vytvárajú dokonalý celok.

Rozhovor pre vás pripravili Lucka & Valentína, fotky nafotila Zuzana Jakabová


Zdieľajte tento článok svojim priateľom