sebtrb

Január:

  1. Rozhodnutie o preprave u prepravcov
  2. Dokumentácia všetkým nástrojov, hesiel a mailov
  3. Určiť minimálny ROAS + optimálny ROAS
  4. Upsel apka pre zvýšenie hodnoty objednávok
  5. Spustenie Amazonov v rôznych krajinách postupne.

Február:

  1. Zavedenie B.A.U.
  2. Kaufland SK/CZ
  3. Textilná fólia, nový dodávateľ, výrobca zmenil materiál (reklamácia, strata funkčnosti, kazy, odpad)
  4. Školenie ,,Marketingový riaditeľ,,
  5. Optimalizácia názvov produktov (foto)

Marec: (štandard, prídem do práce a 8 ľudí čaká, čo im dám robiť)

  1. Kontentino (B.A.U)
  2. Pozvánka pre Fans (B.A.U.)
  3. Apka Macko
  4. Začíname REDIZAJN
  5. Zavádzame komunikačný plán (zoznam sviatkov, od marca, do decembra???)
  6. Analýza veľkosti trhov od google pre riadenú snahu

Apríl:

  1. Pridanie nového produktu (sklá)
  2. Školenie Leanin pre manažérky https://www.zenskyalgoritmus.sk/ready-to-lead?…
  3. Tvorba banneru na homepage (B.A.U.)
  4. Implementácia ďalších foriem platby pre rôzne krajiny ako DE/AT/CH/BE
  5. Dokončené technické prkotinky analytics, ako vylúčenie platobných brán, spustenie UA webu
  6. Plagát na stiahnutie ZADARMO

Máj:

  1. Zavedenie EAN kódov a B.A.U. pre ich dopĺňanie
  2. Zavedenie pravidelných porád v UTOROK
  3. Marketplace EMAG
  4. Videá z výroby pod produkty B.A.U.
  5. Spustenie vlastnej SMS brány pre posielanie zákazníkom
  6. Tvorba projektového riadenia

Jún:

  1. Sutomatizácie STORY (B.A.U.)
  2. Projekt SMS a lokálne SEO
  3. Zbieranie ,,pointov,, od zákazníkov cez support a postupné zapracovávanie požiadaviek
  4. Kompetenčný model a vznik INSPIO WIKI
  5. Emailing cez ECOMAIL a následné rozhodnutie pre iné riešenie

Ak chcete vedieť, ako to u nás vyzeralo počas roka, celý super pracovný rok si pozrite v krátkych videách na storkách na Instagrame. Nájdete ich vo Výbere. :-)

INSPIO existuje, aby pomáhalo ľuďom vytvoriť si vlastný originálny domov, kde prežívajú radosť, vnímajú krásu a cítia sa príjemne. Sme sprievodcom, ktorý ponúka inšpiratívne nápady, ako kreatívne a jednoducho dotvoriť svoj priestor.




Čo sa v článku dozviete?

  • Aké boli naše dôvody pre tak rýchlu a agresívnu expanziu?
  • Ako sme zautomatizovali účtovníctvo?
  • Ako sme vybudovali BI?
  • Ako sme vyriešili a nastavili preklady?
  • Aké veci a situácie nás prekvapili?
  • Čo všetko sme ešte stihli?
  • Aké veľké boli investície a prečo sme museli spomaliť?
  • Aká je skutočná pravda o expanzii?

Rok 2021 sa pre nás ukázal ako veľmi výkonný a plný prekvapení. Objavili sa však situácie (a riešenia), ktoré sme nepredvídali a nepredpokladali. Čo všetko sme teda v INSPIO zažili?


EXPANZIA NIE JE LEN O OBRATE

  • Ak sa zaujímate o prvú vlnu INSPIO expanzie, článok o tom, ako sme spustili 5 krajín za 43 dní nájdete na tomto mieste. Majte na pamäti, že existuje viac typov, dôvodov, ako aj spôsobov expanzie. Neexistuje jeden univerzálny recept a ani jediná správna cesta. Miesto, kde nájdete odpoveď na otázku ako a kde máte expandovať, je váš biznis, obchodný model a cieľ.
  • Pre stabilizáciu INSPIO bolo naozaj potrebné expandovať. Ako sme celú expanziu vyhodnocovali my? Naša cieľová skupina je pomerne malá, nemáme opakovaný nákup, akvizícia je drahá a konkurencia rastie. To bol náš dôvod. Spôsobov expanzie je viacero a výrazne ho ovplyvňuje produkt alebo služba. U nás sa navzájom dopĺňajú dva spôsoby expanzie: expanzia pri malej cieľovke s malou konkurenciou a taktiež expanzia pri malej cieľovke s veľkou konkurenciou. V máji 2022 doplníme túto časť o „model expanzie“, ktorý máme rozpracovaný. Veríme, že bude nápomocný. :-)
  • V skutočnosti sa INSPIO expanzia začala už v roku 2020 a pripravovali sme sa na ňu hlavne kapacitou výroby. To bol tiež dôvod, prečo sme sa v roku 2021 rozhodli pre veľkú investíciu do ďalšieho stroja.
  • Na zákaznícky servis sme prijali nových kolegov a nastavili pravidlá a procesy pre fungovanie.
  • Pre každú z novootvorených krajín sme vytvorili Facebook, Instagram, Google Ads účty, nastavili sms notifikácie a e-maily, technicky vyladili weby a začali spúšťať kampane.
  • Súčasne sme zvládli kompletne zautomatizovať účtovníctvo tak, aby počet objednávok nijako neovplyvňoval čas venovaný účtovníctvu. Michal Klimek spolu s Rasťom Weberom dokonale zvládli prechod na nový účtovný softvér ABRA a to za 4 týždne. Ak vás zaujíma, ako sme zautomatizovali účtovníctvo, článok o našom postupe si môžete prečítať na našom blogu.
  • Po spustení kampaní v nových krajinách sme začali aktívne predávať a fungovať. Vopred sme nepredpokladali, aké náročné bude kontrolovať výkon krajín. Zistili sme, že sme slepí a začíname dosť neefektívne míňať peniaze na kampane. Nastal čas a potreba, aby sme začali budovať BI.
  • Rozpočet do kampaní sme začali postupne znižovať, čím sme súčasne znížili ich výkon. Uvedomili sme si, že rast a celkový obrat nie je vždy to najdôležitejšie. Dôležitejší je pre nás zisk. V tom čase naše BI ešte neexistovalo a bolo v nedohľadne, preto sme ako prvý krok s Michalom pripravili „MARGIN“ tabuľku. Trvalo nám to 3 týždne. Boli to prvé dáta, podľa ktorých sme boli schopní začať efektívne riadiť marketing. Inak, túto tabuľku si môžete voľne stiahnúť v článku o tom, koľko sme minuli na marketing počas roka 2021.

AKO SME VYBUDOVALI BI A ZAČALI RIADIŤ KAMPANE?

  • Musím sa priznať, že dopátrať sa laikovi, čo vlastne BI je a aké má možnosti, bola hotová veda. Nielenže to vyzeralo extrémne zložito, ale dokonca tajomne. No nakoniec sa to celé podarilo. Absolvovala som školenie o atribučnom modelovaní, kde som pochopila, kam sa vieme dostať a čo všetko sa dá vyhodnocovať. Bolo to veľmi poučné a nápomocné, za čo ďakujem Milanovi Mergelskému a Marekovi Kobulskému. :-) Následne som obvolala pár šikovných ľudí, aby mi poradili, ako to majú nastavené oni. Vo výsledku som zistila, že každý mal spojené niečo s niečím, nikdy nie rovnako, iný zobrazovač, iný konektor, iné riešenie. V tomto momente mi však veľmi poradil Michal Kráľ a Dalibor Cicman. Keďže sme v medzičase vyriešili konektor interne, nakoniec u nás vyhralo vlastné BI. S napojením nám pomohli v spoločnosti BootiQ. Filip Mejzlík nám pomohol s návrhom prvých tabuliek a konečne sme mohli začať vyhodnocovať náklady na reklamu a riadiť kampane. Takto vyzerala naša prvá tabuľka v Tableau.

AKO SME VYRIEŠILI PREKLADY VO VŠETKÝCH KRAJINÁCH?

  • Na jar 2021 sme s Michalom Kráľom z Pricemania natočili VIDEO k prekladom a expanzii, kde sa dozviete nielen o INSPIO, ale aj o skúsenostiach značiek, ako Bubulákovo a Be Lenka. Koncom roka sme s dievčatami z Levosphere nahrali podcast, kde sa dozviete aj pár zaujímavých tipov a rád z INSPIO expanzie. :-)
  • V úvode roka sme s prekladmi začínali spoluprácou so spoločnosťou Translata. Spoločne sme nastavili prekladový proces pre sedem jazykov a prepojili ho s našou vlastnou prekladovou aplikáciou. Chceli by sme sa poďakovať Martinovi Hrušovskému najmä za to, že rýchlo reagoval na všetky naše požiadavky a potreby. Postupne sme sa rozhodli preklady riešiť interne, rovnako ako všetko ostatné. Veľkú rolu zohralo to, že máme v ponuke personalizované produkty, ktoré sú naozaj špecifické. Preto sme potrebovali komunikovať s prekladateľmi priamo.
  • Aktuálne nám preklady pre všetky krajiny a ich koordináciu zabezpečuje Natália Brnová, ktorá nám našla prekladateľov podľa našich požiadaviek. Navrhli sme si presný postup a pravidlá práce tak, aby sa preklady mohli postupne „osamostatniť“. Ich riadenie nakoniec prebrala naša marketingová manažérka, aby fungovali čo najefektívnejšie a najsamostatnejšie.
  • Oba varianty prekladov majú svoje výhody aj nevýhody. Do veľkej miery sa o type prekladov musí rozhodnúť každý sám na základe toho, čo potrebuje. My sme potrebovali tú najosobnejšiu a najpresnejšiu formu komunikácie s prekladateľmi, aby bol pochopený kontex a zmysluplnosť personalizovaných produktov. To sa nám podarilo až s Natáliou. Ak by sme nemali také špecifické a personalizované produkty, Translata by bola výborným dlhodobým a bezproblémovým riešením prekladov.

AKÉ VECI A SITUÁCIE NÁS PREKVAPILI?

  • S príchodom nových ľudí sa objavil problém s určením kompetencií a zodpovedností. Preto sme vytvorili nový kompetenčný model s presne stanovenými pravidlami kto je za čo zodpovedný a kto sa komu zodpovedá. Tento krok pomohol všetkým ľuďom v tíme, čím sa súčasne urýchlila práca a uvoľnila atmosféra. Každý presne vedel, za čo má zodpovednosť, o čom rozhoduje sám a kde potrebuje schválenie ďalších krokov.
  • Už v marci 2021 sme zistili, že sme opäť na maxime výrobnej kapacity. Nepredpokladali sme, že to príde tak skoro, preto rast firmy a expanzia museli ísť bokom. Vytvoril sa priestor na dotiahnutie a nastavenie interných procesov vo firme. Spomalili sme rast a aj napriek tomu sme v júni 2021 mali toľko objednávok, že sme tlačili a vyrábali cez víkendy, na dve zmeny. Sama som sa vrátila späť do výroby, pretože už nemal kto tlačiť. Ľudia boli vyčerpaní a tak sme objednali nový stroj do výroby.
  • Veľkej výzve sme čelili pri preprave tovaru do nových krajín, ktorá nám dostatočne nefungovala, nakoľko v zahraničí všetci využívajú externých doručovateľov, mali sme veľmi veľa vratiek. Museli sme zaviesť vlastné sms notifikácie pre zákazníkov, sledovanie zásielok a kontaktovanie zákazníkov s tým, kde sa nachádza ich tovar. Vlastnými notifikáciami a sledovaním sa nám to podarilo znížiť. Vrátené balíky sme nakoniec využili, prerozdelili a poslali ako darček do detských nemocníc v troch štátoch. V súčasnosti využívame na prepravu viaceré spoločnosti. Najlepší a najvýkonnejší model prepravy máme nastavený s Vojtechom Hintošom a VHL Europe, kde sme schopní dodržať doručenie do 24 hodín, a to do niekoľkých krajín.
  • Na jeseň 2021 sme sa aktívne venovali budovaniu organiky v Taliansku a táto krajina sa tak stala štvrtým najvýkonnejším štátom. Predbehla dokonca Rumunsko.
  • Ďalším veľkým prekvapením pre nás bolo, keď sme po zavedení skladového hospodárstva okamžite zistili, že nám nesedia počty objednaných a dodaných materiálov.

OKREM SPOMÍNANÉHO SME EŠTE STIHLI…

  • Zadefinovať a postaviť marketingovú stratégiu a stratégiu značky s LEVOSPHERE.
  • Navrhnúť a rozpracovať UX design nového webu s Jánom Kvasničkom, ktorý bude spustený v roku 2023.
  • Spustiť Trustedshop pre všetky weby, aby sme zvýšili dôveryhodnosť e-shopu INSPIO a konverzný pomer.
  • Pripravili sme a vyhodnotili konkurenčné analýzy pre všetky krajiny, do ktorých sme expandovali.
  • Spustili sme Affiliate marketing s DOGNET.
  • Niektoré weby sme presunuli na nové hostingy. Aktuálne fungujeme na troch rôznych, je to bezpečnejšie.
  • Pridali sme do ponuky dva nové typy produktov – dibondové obrazy a korkové koberce.
  • V máji sme v INSPIO privítali exkurziu z ZMPS, ktorú organizoval Ľuboš Kolesár.
  • V rámci automatizácie naši programátori vymysleli, ako spojiť všetky e-shopy. Ako prvé urobili spoločnú galériu, takže dnes nahrávame fotky iba na jednom webe a tie sa následne zobrazia vo všetkých krajinách. Vo výsledku je zabezpečená jednotnosť všetkých webov. Rovnako sme vyriešili export produktov, ceny a popis k tovarom.
  • Zautomatizovali a zefektívnili sme spustenie nového lokálneho e-shopu. Teraz, po dokončení prekladov, potrebuje programátor a marketingový manažér presne 5 dní na spustenie nového webu.
  • Spustili sme autorské spolupráce s medzinárodnými ilustrátormi, čím chceme docieliť jedinečnosť INSPIO produktov.
  • Vytvorili sme procesnú šablónu na rozbeh krajiny v rámci organiky, ktorá vznikla za dva týždne. Dnes podľa nej dokáže budovať organiku jeden človek v akejkoľvek krajine bez toho, aby potreboval skúsenosti a vedomosti z marketingu.
  • Vylepšili sme interné procesy na vybavovanie reklamácií a vratiek, nastavili sme automatickú kontrolu adries a telefónnych čísel vo všetkých krajinách, čím sme zlepšili celkovú starostlivosť o INSPIO zákazníka.
  • Pripravili sme dokumentáciu k BI a dievčatá z marketingového tímu napísali pravidlá a procesy na zadávanie prác pre gafikov, aby sa zefektívnila a zrýchlila komunikácia medzi tímami.
  • Zaviedli sme skladové hospodárstvo, kontrolu cien, príjemky a výdajky tovaru. Pre nákup a predaj je to bežná vec, ale pri výrobe to bolo trošku komplikovanejšie.
  • Prebrali sme výkonnostné kampane a komplet celý marketing pre reklamy do vlastných rúk.
  • Zaviedli sme pravidlá a vypracovali dokumentáciu ku Google Ads kampaniam tak, aby na účtoch a kampaniach mohli súbežne pracovať viacerí ľudia – externe aj interne. Viac o tomto nastavení napísala Monika Sedláková v tomto článku.
  • Lucia Hirko napísala článok: Freelancing vs práca v korporáte: čo je lepšie? A ak ste to nevedeli, tak ona ma kedysi učila základy marketingu. Za čo jej dodnes ďakujem a veľmi si ju vážim. :-)

AKÉ VEĽKÉ BOLI INVESTÍCIE A PREČO SME MUSELI SPOMALIŤ?

  • Počas celého roka sme zainvestovali do expanzie, služieb a strojov okolo 500 000 €. Nebolo to málo a rozhodne sme na to neboli úplne pripravení. Všetko sme financovali zo zisku a čiastočne z banky. Kiežby sa dalo konštatovať, že expandovať do menšieho počtu krajín by bolo jednoduchšie… :-) Po celkovom zhodnotení by nám v INSPIO pomalšia expanzia ušetrila približne 60 000 €.
  • Najväčšie investície boli interné, do strojov na výrobu, takže by boli potrebné aj pri menšej expanzii. Tlačiareň Swiss prišla v októbri 2021 a až vtedy sa nám podarilo dobehnúť časový skĺz pri nálepkách, ktorý sme mali na úrovni 16 dní od prijatia objednávky. Aktuálne dokážeme zabezpečiť výrobu našich produktov do 48 hodín.
  • Ak by sme mali vyčísliť iba expanziu, tak nákladovo nás to stálo okolo 130 000 €. Celý rok sa nám podarilo aj napriek týmto investíciám ukončiť s kladným výsledkom a dosiahnuť obrat 3 250 000 €.
  • Rok 2021 nás naučil veľmi veľa. Hlavne to, ako spolupracovať, ako sa dopĺňať a ako riadiť ľudí, firmu, procesy a ako si udržať zdravé firemné prostredie. Priznávam, že ak by sme dosiahli plánovaný obrat 10 mil €, rast by sme nezvládli. Jedna vec je totiž obrat a niečo iné je stabilita firmy a tím ľudí. Celkovo bol rok 2021 najťažším rokom. Ukázal nám, ako málo sme pripravení rásť.
  • Rovnako neviem, či ste si to niekedy uvedomili, ale majitelia e-shopov sú tiež len ľudia, ktorých často nikto nikdy nenaučil, ako viesť firmu, ako viesť tím a už vôbec nie, ako firmu stabilizovať. A hoci korona mnohým z nás pomohla vyrásť, tiež nám vzala čas sa učiť a priestor robiť chyby. Uvedomila som si, že ustáť rast je rovnako ťažké, ako rásť. Na druhej strane: ak by sme v INSPIO do expanzie nešli, dnes by sme mali obrovské problémy kvôli poklesu objednávok, aj v dôsledku vojny.
  • Celý čas sa však zamýšľam nad tým, že vo výsledku sa o stratégii a raste vlastnej firmy musíte rozhodovať sami. Podstatné je, aby ste sa mali odkiaľ učiť a robili vlastné rozhodnutia, hoci mnohé rozhodnutia môžete urobiť aj na základe skúseností od iných ľudí a firiem. Preto ma mrzí, ako málo marketérov publikuje to, čo robili, na čom robili a čo sa naučili. Mňa osobne a INSPIO práve tieto skúsenosti posúvajú ďalej.
  • V závere si dovolím povedať, že sama som s tým, čo sme dosiahli, veľmi spokojná. Bol to veľmi rýchly a intenzívny rok. INSPIO vyrástlo a má pripravené všetko, čo sme vedeli pripraviť. Mám v tíme veľmi šikovných ľudí, ktorí zvládli čeliť výzvam, ktoré som pred nich postavila. Ľudia vo výrobe sa nebránili automatizácii, dokonca sme dospeli do štádia, že si prácu automatizujú a zjednodušujú sami. Ľudia v marketingu sa naučili nastavovať si postupy a opakujúce sa činnosti tak, aby ich mohli delegovať a nemuseli dookola všetko každému znova vysvetľovať. Vďaka Jaroslav Kollár sme maximálne nastavili technické riešenia vo výrobe a na zákazníckom servise. Mám aj dobrú správu – všetko máme zdokumentované, takže do konca roka by som mala napísať ešte aspoň 2 články, ktoré vám môžu pomôcť posunúť sa ďalej.

AKÁ JE PRAVDA O EXPANZII?

  • Expanzia nie je náročná – je to len oficiálne spustenie ďalšieho webu. Alebo si to tak väčšina ľudí myslí. :-) V skutočnosti je expanzia o tom, čo nasleduje po spustení webu. A to je všetko to, čo máte napísané vyššie v tomto článku.

Čo nás čaká v roku 2022?

  • Spustenie lokálnych webov pre každú krajinu, do ktorej distribuujeme.
  • Optimalizácia a stabilizácia výdavkov a ich efektívne riadenie.
  • Pridanie 3 nových typov produktov.
  • Budovanie brandu vo všetkých krajinách.
  • Automatizácia SEO individuálne a súčasne vo všetkých krajinách.
  • Vstup na rôzne porovnávače a marketplace.

POĎAKOVANIE
Moje ďakujem patrí všetkým v INSPIO, ktorí s nami celý rok (spolu)pracovali. Tým, ktorí sú s nami už dlho, tým, ktorí odišli, ale aj tým, ktorí tento rok pribudli. Všetky tieto vylepšenia sme zavádzali postupne a niekedy to naozaj nebolo jednoduché. Potvrdilo sa mi, že keď sa spoja tí správni ľudia, ktorí nevidia problém, ale výzvu a riešenie, všetko sa dá. A INSPIO je toho (rastúcim) dôkazom.


POĎAKOVANIE MÉDIÁM
Súčasne by som rada poďakovala médiam, ktoré si nás počas roka všimli a venovali nám svoj priestor. Menovite: Forbes, Startitup, BIZNIS TA3, Svet technológií TA3 a Medializuj.


K tomuto článku som počas celého roka nahrávala krátke storky na Instagrame. Je tam zachytený celý tento super pracovný rok. Nájdete ich vo Výbere. :-)

Krátky sumár:

1. Automatizácia prepravy
2.Growclub Sliezky dom, Diamanty slovenského biznisu, Salamandra
3. Oficiálne ukončenie ,,Technickej expanzie,,
4. Digitalna univerzita – celý rok všetky soboty + domáce úlohy
5. Marketingový riaditeľ Jarda Kaucký) – Komunikačný plán
6. Brand restart
7. Linkedin je IN (Simonka mištíková)
8. Trademark INSPIO
9. Diagnóza Podnikateľ s Editkou Angyalovou
10. TUKE prednáška
11. Zaviedli sme infraštruktúru práce v úlohách
12. Zvýšenie priemernej ceny objednávky
13. Spustili ukrajinský web (ale nie predaj)
14. Zavedenie nového produktu a 3500 produkt vyrábaný v INSPIO
15. Venovali sme sa UX webu a zmenili jeho vzhľad
16. Zaviedli sme B.A.U. na opakujúce sa činnosti vo firme 107
17. Začali sme dopočítavať konverzie naprieč rôznymi kanálmi
18. Chalenge ideator – motivačná prednáška pre sturtupy
19. Reshoper
20. Skillmatrix
21. Prijektové riadenie
22. Rozhovor pre Ryazair Adam Trnka
23. Spustili sme emailmarketing
24. SMS marketing a vlastný SMS brána
25. Zlučovanie výroby Mia František (5 mesiacov)
26. Sťahovanie do Košíc
27. Absolvovaných cez 30 pohovorov pre vyskladanie nového tímu vo výrobe v Kośiciach
28. Prednáška pre UVP technikom a @startupcentrum
29. Dokumentácia procesov vo výrobe pre nový tím
30. Upterdam prednáška na tému ,,Projektov a Procesov,,
31. Redizajn a nový maskot
32. Nominácia Trend, Podnikateľka roka 2023 Huraj Skačan článok a Michal Smrčok fotenie
33. Exportné fórum s Lenkou Hlinkovou
34. Ecomerce Bridge so Števom Faily a nečakané wins pri dvojročnej expanzii
35.