Detská izba sa nám môže zdať len ako priestor medzi štyrmi stenami. Avšak pre deti je to ich vlastný, malý svet. Preto by izba pre školáka mala byť nielen funkčná, ale aj inšpiratívna. Má to byť priestor, kde sa dieťa cíti bezpečne, vie sa plnohodnotne učiť, pracovať na domácich úlohách, ale zároveň si tam vie oddýchnuť, zahrať sa a relaxovať. Pred začiatkom školského roka sa vo väčšine domácností upratuje detská izba a pripravuje priestor pre školu. Urobí sa tak “inventúra”, vytriedia sa nepotrebné veci a hračky, a zistia sa “nedostatky”, ktoré sa ešte pred nástupom do školy môžu vylepšiť.
DETSKÁ IZBA V 3 ZÓNACH
Psychológovia hovoria o rozdelení detskej izby na tri funkčné zóny. Zóna
na učenie sa, zóna na hranie a oddych a zóna na spanie. Dnes sa pozrieme na
zónu na učenie.
Kam umiestniť pracovný kútik pre školáka?
Pri vytváraní priestoru na prácu a školské záležitosti je vhodné
v detskej izbe vychádzať z odporúčaní, ale aj prihliadať na
potreby detí. Na jednej strane rôzne vekové skupiny majú
odlišné požiadavky na pracovný priestor, na druhej strane aj dieťaťu sa
môže lepšie pracovať v inej časti miestnosti, než si myslíme.
Porovnajme to s nami, dospelákmi – tiež nám v práci nemusí vyhovovať
sedenie chrbtom k dverám, lebo to na nás pôsobí rušivo. Rovnako to
vnímajú aj deti. Nájdite spoločne vhodné miesto na
sedenie, kde sa v prvom rade bude dieťa cítiť dobre a bude
sa vedieť plnohodnotne sústrediť.
Ako má pracovný kútik pre školáka vyzerať?
Školákovi by nemal chýbať v prvom rade písací stôl alebo pracovná doska. Nadčasovosť a funkčnosť vyrieši nábytok, ktorý je výškovo nastaviteľný. Stôl by mal byť priestranný a umiestnený na vhodnom mieste, aby malo dieťa pri práci dostatok svetla.
Dostatok prirodzeného svetla zabezpečí umiestnenie stola pod oknom alebo v jeho blízkosti. Priame svetlo z okna je pre deti najvhodnejšie a ak máme správne vyriešené tienenie, dá sa využiť v každom ročnom období. Pre zimné mesiace a večerné učenie je dôležité mať na stole aj lampu.
K pracovnému stolu neodmysliteľne patrí stolička. Tá by mala byť predovšetkým ergonomická, výškovo nastaviteľná a polohovateľná. Stolička pre školáka by mala mať aj podrúčky, ktoré slúžia na podporu ramien a krčnej chrbtice. Dlhšie sedenie by nemalo spôsobovať bolesť a stuhnutie svalov. Ak však vaše dieťa chce pri učení meniť polohu, dovoľte mu to. Všetko však v zdravej miere.
Kam umiestniť všetky pomôcky a učebnice?
Na stole by malo byť dostatok miesta a čo najmenej veci, aby neodvádzali pozornosť dieťaťa.V blízkosti stola by malo byť tiež dostatok ukladacieho priestoru. Mnohé písacie stoly majú väčšinou zásuvky na drobnosti, ktoré je potrebné mať po ruke alebo si viete zásuvkovú skrinku zabezpečiť dodatočne, pričom učebnice a zošity viete umiestniť v blízkosti stola na rôzne poličky a knižnice, aby ich malo dieťa na dosah. Nezabudnime ani na odpadkový kôš pod stolom.
Kreatívne a inšpiratívne doplnky rýchlo a jednoducho
Ak chceme, aby sa dieťa cítilo príjemne v priestore, kde bude plniť svoje školské povinnosti, zapojme ho do výberu doplnkov. Máme pre vás zopár nápadov a inšpirácii z našej ponuky.
K pracovnému stolu je vhodné umiestniť nástenku. Dieťa si ju vie dotvárať podľa svojich potrieb a mať dôležité pripomienky, termíny i obľúbené obrázky na očiach. Na výber máme buď korkovú nástenku alebo popisovateľnú magnetickú či popisovateľnú kriedou.
Mať rozvrh hodín po ruke je veľká pomoc, predovšetkým prvé týždne, kým si ho dieťa zapamätá. Praktickým doplnkom do detskej izby, ale aj darček pre prváčika, je rozvrh hodín, ktorý si dieťa s vašou pomocou zostaví samo.
Pomôckou pre jeho štúdium zemepisu či geografie môže byť nástenná mapa sveta. Jej aplikácia je jednoduchá a rýchla. Takáto nálepka má okrem edukačného charakteru aj estetický – je krásnym doplnkom pracovného kútika. Deti sa vo veľkej miere učia vizuálne a potrebujú “veci” vidieť. Mapa sveta ako pomôcka, pomáha dieťaťu podvedome sa učiť a vnímať, ako je náš svet rozložený. Slepé mapy budú neskôr lahoda-pohoda.
Detaily, na ktorých záleží, ale nemusia byť hneď
Na detailoch záleží. Použité farby, tvary, materiál, to všetko ovplyvňuje celkový dojem a atmosféru v miestnosti. Zapojiť deti do zariaďovania izby je za nás skvelá voľba. Dovoľte dieťaťu, aby si vybralo úložné boxy alebo praktické drobnosti na stôl. Bude to mať pre neho veľký význam. Myslíte na to, že tento priestor vytvárame pre neho a rozloženie nábytku a iných vecí nemusí byť konečné. Počas školského roka sa môže ukázať, že izba potrebuje preorganizovať nábytok tak, aby to vyhovovalo predovšetkým školákovi.
NAŠA RADA NA ZÁVER:
Nezabudnite na spätnú väzbu a pýtajte sa dieťaťa, či mu stolička alebo
výška pracovného stola vyhovuje. Možno časom príde na to, že by mu viac
vyhovovalo mať lampu na pravej strane než na ľavej. Majte otvorené oči
i uši, aby ste vytvorili priestor taký, ktorý bude príjemný, efektívny a
motivujúci – pre vaše dieťa.
Článok pre vás napísala Majka